woensdag 14 oktober 2015

Botanisch ...


Een grote woontrend op dit moment, en misschien wel dé grootste van 2015, is het Botanisch wonen ook wel Urban Jungle genoemd.
Botanisch - plantkunde - Jungle - rimboe.
Met andere woorden, haal de natuur naar binnen.
En dat past mij wel.




Planten, bloemen ik vind het prachtig. Gekscherend roep ik wel eens: “Ik ben mijn roeping om bloemist te worden misgelopen”. Bloemen en planten, ik vind het prachtig. Als ik, in een voor mij onbekende, plaats ben mag ik graag een bloemist binnenstappen. Het zegt zoveel over de smaak van bewoners in dat dorp, die wijk of stad. Maar vooral mag ik er graag even kijken in de hoop er nieuwe ideeën op te doen. Hoe zien hun samengestelde boeketten eruit? Bijzondere kamerplanten spotten. Werken met bloemen en planten maakt me blij. Het is het mooiste natuurlijke materiaal waar je creatief mee kunt zijn.



Ooit wil ik, de nu verkorte opleiding, tot bloemist volgen. Niet met de theorie. Wat heb ik aan kennis van latijnse namen? Nee, alleen de praktijklessen. Kan ik eindelijk zelf een boeket binden. Op de vaas red ik me prima maar korenschoof in de hand binden lukt nog steeds niet. Oh wat zou ik graag mee willen doen aan het programma van SBS: 'De beste bloemist van Nederland'. Technisch gezien maak ik geen enkele kans, heb ik nergens kaas van gegeten. Maar de opdrachten creatief uitwerken: I like it !


Bloemen, planten, hun kleuren. De liefde komt denk ik voort uit mijn beleving van de seizoenen. 
Ik kan heel erg genieten van de kleurenpracht die zich afspeelt bij de wisseling van de seizoenen. Hoe de bladeren in de lente zich binnen enkele weken aan de bomen vormen. Van lichtgroen naar donker.
Het zien zwoegen van de natuur op een tropisch warme zomerdag. Je ziet na zo'n bloed hete dag de inspanning die de natuur heeft moeten leveren om de sterke zonnestralen te trotseren.

De verkleuringen in de herfst die vertellen dat het leven in de natuur zich opmaakt voor de winterslaap. De tuin die meegaat met de seizoenen, die komen en gaan. En binnen in huis de bloemen en planten die ik nodig heb om me ‘heimisch’ te voelen. Voor mij horen bloemen en planten in een leefomgeving. Net als een stoel en een lamp.

Dat ik bloemen en planten om me heen fijn vind, wil niet gelijk zeggen dat ik 'echte groene vingers' heb. Niet in het bijzonder. Niet alle planten hebben een lange levensduur bij mij. Ze moeten niet te veel aandacht vragen. Af en toe een scheut water is wel zo'n beetje de meeste aandacht die ze krijgen. Daar moeten ze het mee doen. Degene die hier niet tegen kunnen worden door mij niet aangeschaft ook al 'horen ze nog zo bij een seizoen'.

Planten geven mij rust en warmte. Ik merkte het bij het veranderen van onze woonkamer. Het klussen was klaar, de meubels stonden, decoraties toegevoegd. Alles vanuit het motto : sober en niet teveel. Maar ik miste iets. Het was het groen van levende bloemen en planten.



Maar goed nu de Woontrend Botanica.
Hoe vertaal ik die in ons interieur.
De trend is heel breed met: bloemen, planten, dieren, vlinders, vogels, insecten, flessen.
Het botanische thema is in heel veel woonstijlen toe te passen. Het mooist vind ik het passen in een  industriële stijl. Het groen (en soms de bloemenkleuren) van planten contrasteren heel mooi bij de kleuren, vormen en materialen van de industriële stijl. Naturel, wit, zwart, rechte lijnen, hout, ijzer, baksteen.


De trend kun je net zover toepassen als je wilt en druft.
Groot: Behang en meubels met botanische print.
 
Klein: Door het toepassen van botanisch gerelateerde woonaccessoires.
Niet te veel omdat het anders al snel te druk wordt.

Maar hoe combineer je dit thema in een sober, stoer, landelijk interieur? Hoe meng ik botanisch met landelijk?
Mijn keus uit al die botanische mogelijkheden:
      * Een oude schoolplaat.
Botanische oude prenten vind ik altijd heel mooi. Niet de kleurige en te uitbundige maar de sobere groene varianten vind ik prachtig. Vroeger hadden ze geen mogelijkheid om te fotograferen. Wat een gave als je zo gedetailleerd en levensecht kunt tekenen. Op marktplaats vond ik een prachtige oude schoolplaat van een spar. Ook leuk straks voor kerst.
      * Een 'botanische plant'.
Bij een groot plantencentrum zag ik een hele leuke plant. Zo één die, wat mij betreft, echt voor het woord botanisch staat. Niet alledaags, beetje tropisch uiterlijk, mooie kleur van blad en met één bijzondere bloem !     
      * De stolp.
Oók een zeer gewaardeerd item voor dit thema. Met een plant onder het glas heb je gelijk de sfeer van een plantenkas te pakken. Met een leuke cactus eronder geeft het een geweldige sfeer. Voor mij echter niet deze voor de hand liggende cactus. Omdat ik de stolp gebruik 'in een groepje' samen met de oude schoolplaat, moet er een plant onder die past bij de plaat.
     * Gedroogd varenblad.
Tijdens een wandeltocht in het bos kwam ik heel veel varens tegen. Ik heb er (stiekem) één meegenomen naar huis. Hem op de ouderwetse manier gedroogd tussen een krant en in een glazen lijstje gezet. Wat een jeugdsentiment. Vroeger als klein meisje deed ik dit ook veel. We speelden vaak buiten en waren vaak te vinden in het bezoekerscentrum De Foeke van natuurmonumenten. Nu genaamd De Wieden. Hier leerden we alles over de natuur in onze omgeving.
Daar is natuurlijk de liefde voor de natuur geboren !



 



Wat vind je van dit blog?
Heb je ideeën opgedaan?
Het wordt zeer gewaardeerd als je als lezer een reactie plaatst. Dat kan onderaan dit blog door te klikken op het potloodje.
Leuk ! Dank je wel.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten