donderdag 20 augustus 2015

Na - zomeren ...

En dan is de vakantie alweer voorbij.
 

Met het mooie weer van deze zomer verveelden de kinderen zich nog geen moment. Maar helaas, zes weken flierefluiten zijn weer voorbij en nu roepen de schoolbankjes weer. Vandaag ging de wekker weer op het gebruikelijke tijdstip. Moeizaam heb ik de slaperige koppies zover kunnen krijgen dat de beentjes over de rand werden geslagen.
Als in trance wordt het ochtend ritueel afgewerkt. Normaal lopen ze samen met de rugzakjes op de rug de straat uit naar school maar vandaag breng ik ze even. Zo'n eerste dag na de vakantie is het best weer even wennen.

Een nieuwe start in de volgende groep. De oudste gaat naar groep 7, ze treft het, ze heeft dezelfde juf als vorig jaar en zit in hetzelfde lokaal. Zonder kriebels in de buik stapt ze naar haar vriendinnen op het schoolplein en is mij binnen no-time vergeten.


Maar de jongste die nu naar groep 4 gaat schuift een lokaal op en heeft twee nieuwe juffen. Daar zal hij weer even aan moeten wennen. Om hem niet helemaal aan zijn lot over te laten breng ik hem vanochtend even in z'n nieuwe klaslokaal. We zoeken zijn tafeltje op. Gelukkig heeft de juf al bedacht wie waar komt te zitten en hij is helemaal blij want hij zit naast z'n vriendje. Ik kijk de juf wat vragend aan, zo van: "Is dit een goed idee?". Maar ze begrijpt mijn onuitgesproken vraag en zegt: "We gaan het gewoon proberen". Zoonlief lacht breed en de buikpijn is al snel vergeten. Na twee hele dikke zoenen vertrek ik weer naar huis. Die twee hebben er weer zin in. Fijn. Maar moeders gaat naar huis met een kater.
 
Dit jaar is de vakantie zo snel gegaan. Het noorden had als eerste vakantie en gaat dus ook als eerste weer naar school. Maar het is nog maar half augustus ! En nog volop zomer ! Voor mijn gevoel wordt ik veel te snel in de modus van het dagelijkse leven gedrukt. Ik heb er echt moeite mee.
Duidelijk geval van 'na-zomer-blues' !

De vakantie was zo leuk .....!

Strand, zee, zand.
Het geeft mij het echte vakantiegevoel. Onze vakanties spelen zich dan ook meestal af bij zee. De ene keer de Hollandse kust, de andere keer aan de Mediterrane.


 

Dit jaar zijn we in eigen land gebleven. We hebben het er op aan laten komen en hadden geen vakantie geboekt. Uiteindelijk zijn we een aantal keer een paar dagen naar verschillende plaatsen aan de kust geweest: Texel, Zeeland, Groet en Terschelling. Werd er mooi (strand-)weer voorspeld dan werden hier de koffers gepakt. Het Nederlandse strand is mooi, erg mooi ! Prachtig, elk strand is weer anders. Wat kan ik genieten van een Nederlands blauwe lucht en van de Nederlandse duinen. De kleuren blauw, geel en groen! Dat is voor mij zomer. (zie mijn vorige blog: Zomer, zon, geel ...)
Elke keer als we door de duinen naar zee lopen ontwaar ik bij mezelf een gezonde spanning. Een verlangen naar het zien van de zee die zich achter de duinen uit zal strekken.


Ik vind het altijd een geweldig gezicht als na de laatste duin de zee zich aandient. Daar is dan ineens dat weidse van al dat water, zover het oog kan zien.

Maar helaas de vakantie is weer voorbij !

 
* Hoe ga ik dat fijne zomergevoel zo lang   
   mogelijk vast zien te houden?
- Herinneringen aan vakantie, zichtbaar om me
   heen zetten.

Ik haal mijn schelpen voor de dag. Gezocht tijdens de heerlijke dagen die we in de vakantie hebben doorgebracht aan zee. Ga een olijfboompje aanschaffen. En de franse wijnfles met rietenmand, gekocht op de rommelmarkt in Hattem, doet ook een zomerse duit in het zakje. Met deze 'zomerspullen' ga ik aan de slag.

 


De Mediterrane haal ik in huis met een olijfboompje. Deze geeft gelijk een sfeer van ontspanning en onthaasten. Zijn zilverkleurig blad past heel mooi bij bruin kaal, oud hout.
Samen met de wijnfles die ik op de jaarlijkse rommelmarkt in Hattem op de kop heb getikt borrelt Frankrijk en Italië al een beetje op.

 
 
De tas met schelpen komt ook uit de kast. Op Texel en in Zeeland hebben we kokkelschelpen gezocht. In Zeeland, lag het strand bezaaid met dit soort. Soms leek het meer op een schelpen rapen want bij beurten lagen ze gewoon op een hoop. Maar toch is het een zoeken geworden omdat ik dit keer alleen de donker blauw-grijs gekleurde exemplaren wil. Grijs-blauw=sober. Thuis wil ik ze op een grote bol van piepschuim plakken. Eén grote bol met 1 kleur schelpen. Het zoeken was een mooi tijdverdrijf op het strand.

Nu worden die schelpen afgespoeld om de zilte lucht eraf te wassen. Daarna weer laten drogen in de zon. Omdat de bol van wit piepschuim is heb ik hem eerst grijs geverfd. Als er hier en daar een schelp de ander niet goed afdekt zie je geen witte plek. Dan gaan we plakken. Het begin is lastig omdat ik ze dakpansgewijs erop leggen. Op deze manier zie je geen ondergrond en lijmresten. Na een stukje te hebben geworsteld gaat het me steeds handiger af. Het is wel een hele klus om de hele bol vol te plakken. Menig uurtje mee bezig geweest maar het ziet er met het uur veelbelovend uit. Het uiteindelijke resultaat is wat ik in mijn hoofd had, dus missie geslaagd !

 
 
Dochterlief maakt een wat kleinere witte bol. Hoewel ze, voor haar leeftijd, al een aardige knutselaar is, vond ze het echt lastig. Hoewel je hier en daar nog een beetje de ondergrond ziet is ook deze leuk geworden. Het is een verslavend werkje. Omdat ik nog veel schelpen over heb wil ik er nog 1 maken en heb de grootste bol gekocht die ik kon vinden. Dit wordt dan een gemêleerd exemplaar. Dat moet wel want ik heb hier zoveel schelpen voor nodig dat ik het me niet kan permiteren om met 1 kleur te werken. Mijn man zou zeggen: Uit nood geboren !
Benieuwd hoe dit wordt. Als hij af is voeg ik hem t.z.t. toe aan dit blog.

 
Oh ja en wat ook altijd een zomersvakantiegevoel geeft is de geur van lavendel. Voor een toef of kransje is altijd wel een leuk plekje te vinden. Een heerlijk frisse geur verspreid zich dan door je huis. Ogen dicht en .....










Met hier en daar wat schelpen, een olijfboompje en de franse wijfles om me heen probeer ik nog even van de zomer te genieten.
 












 
 

 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten